Antarktis dag 17 - 15 november

Cuverville Island & Neko Harbour, Antarktis.

Oj oj oj vilken dag!

Vi började tidigt på morgonen med att anlända till Neko Harbour där dagens första landning skulle äga rum. Det var så vackert att jag inte finner ord att beskriva det, berg, isberg, blåis, pingviner, strålande sol... Medan vi gjorde oss klara för att hoppa ner i polarbåtarna ropade Ina ut i högtalarna att här kunde de som ville bada. Tvekade jag en sekund? Nej! Efter att i tre års tid ångrat att jag inte badade på Svalbard har jag hela tiden svurit att fanns chansen skulle jag ta den, och här var den! Så jag hoppade ner i hytten och tog på min lilla bikin under de 4 lagren av Antarktis-kläder.

I land kom vi, och när vi satte foten på land satte vi den på antarktiska fastlandet! Det fanns hundratals gentoe-pingviner i flertalet kolonier. Den vita snön började redan bli riktig brun av allt bajs. Vi gick/kämpade oss uppför ena bergssidan för att få en enastående utsikt över bukten. När vi var nöjda var det dags för badet innan vi snabbt skulle tas tillbaka till båten. Jag hade lyckats övertala snälla Eva-maj att bada med mig så vi var badkompisar!

Vi gick ner till vattnet där båtens läkare väntade. Det första vi såg var ett hypothermia-kit - väldigt betryggande... Läkaren kryssade av oss på en lista för att veta vilka som badade och därmed skulle få diplom, och under hennes översikt, och ett 30tal glada passagerare med kamerorna i högsta hugg klädde vi av oss alla kläder tills vi stod i bikini och baddräkt. Sedan räknade vi till tre och sprang ut i vattnet, nästan ända fram tills det första isberget, där barnet nådde oss till brösten, räknade till tre igen, och doppade resten. Sedan var det snabba ryck upp igen, springa in till stranden där läkaren väntade med handdukar, snabbt torka och på med underställ och alla lager med kläder. Vid det hör laget hade båda mina fötter börjat domna av kölden och vi forslades snabbt upp i polarbåten som väntade på oss och blev körda till båten för en varm dusch.
Jag var ganska nervös innan badet, för jag inbillade mig att det skulle vara så kallt att det gjorde riktgt fysiskt ont. Som tur var slapp jag smärtan men självklart var det fruktansvärt kallt, men skönt att det inte var så hemskt som jag trodde innan.
Temperaturen i vattnet? 1 grad, med isberg meter från oss. Jag är värd diplomet.

Efter min varma dusch var det lunch medan vi åkte genom den drömskt vackra Erera-kanalen. Tyvärr hann jag inte njuta så mycket av den, då jag somnade som en klubbad säl sittandes i stolen på observationsdäcket. Att bli så extremt nedkyld tar verkligen på krafterna!! Men det lilla jag såg var grymt. Fick även höra av en av damerna som stått i publiken vid badet att någon sagt "If I looked that good in a bikini I would go swimming too..!" Glad!

Sedan kom vi fram till Kuver Island där den andra landningen skulle äga rum. Även denna plats svämmade av gentoe-pingviner. Jag var så trött att vi inte orkade gå upp för berget utan stannade på den nedre vägen.

På båten igen var det briefing inför morgondagens landning, som ju konstigt nog blir den sista landgången. Jag kan inte fatta hur fort tiden har gått! Sedan var det middag, varpå jag hjälpte ett engelskt par med att föra över lite bilder, sen var klockan redan tio och hög tid för sömn för att orka upp imorn.

Innan vi gick ner i hytten såg vi hur polarbåtarna körde ut de personer som var lyckliga nog att vinna i lottningen över vilka som skulle få övernatta på isen i tält, för den ringa summan av 2000 per person. David och Mara lyckades båda komma med, ska bli så kul att höra om natten vid frukosten imorgon.