Transsibiriska järnvägen dag 16

Dag 16, lördag 26:e september

Frukost inledde traditionsenligt dagen, innan det bar av till en av de saker jag sett fram emot mest på resan; förbjudna staden.

Vilken enorm area denna maktens boning bestod av. Jag hade väntat mig ett stort torg med kanske 2-3 palats. Istället möttes jag av en faktisk stad, med enorma öppna ytor och gigantiska palats som tog över 2 timmer att bara vandra från ena sidan till den andra. Antalet rum är så många att kejsaren kunde bo i ett nytt rum varje dag i hela sitt liv och ändå inte hinna bo i alla.

Efter denna fantiska upplevelse åkte vi till en av de många Hutongerna. Hutong är en enorm labyring av smala gränder där det finns entreer till ännu trängre innegårdar där man når 3-4 små hus. Detta är fattiga och mycket gamla områden där de flesta som föds aldrig flyttar ifrån. Vi fick göra ett familjebesök hos en 80-årig dam som bjöd på te, och det var jättespännande att få se hennes hus. Vi åkte sedan vidare till en annan familj där vi åt hemlagad lunch. Då gränderna är så smala så är det definitivt inte bil som gäller, utan cykel-taxi!

Efter detta så besökte vi en silkesfabrik där de tillverkade allt ifrån täcken till vackra kläder. Jag köpte en kimono, ett av mina inköpsmål i Kina.

Sedan åkte vi till Himmelens tempel och ett intilliggande tehus.

Kvällen avslutades med en teater med akrobatik, och det var precis så bra som jag förväntar mig att en kinesisk akrobatshow ska vara. grymt!

På kvällen gick jag ut med Norskorna på huvudshoppinggatan och köpte hem lite ätpinnar och njöt av alla ljus från skyltar och hus som lös upp den mörka kvällen.

Guiden berättar:
  • 1,3 miljarder i Kina
  • 20 miljoner i Peking
  • 5 miljoner bilar. Baserat på sista siffran får bilarna stanna hemma en dag i veckan.
  • Mycket folk som reser.
  • 55 minoriteter i Peking.
  • 95% "vanliga kineser"
  • Himmelska fridens torg rymmer en miljon människor och är det största torget i Kina.