Transsibiriska järnvägen dag 2

Dag 2, lördag 12:e september

Frukost intogs i den överdådigt dekorerade frukostsalen och bestod för min del av pannkakor och vattenmelon. Förkylningen kändes oförändrad men det var ändå oroväckande med tanke på den heldag som väntade.

Kl 9 mötte vi guiden i lobbyn och klev på den buss som skulle köra runt oss till diverse sevärdheter hela dagen tills den till slut lämnade oss vid tågstationen sent på kvällen.

Vi började med att åka till röda torget. Tyvärr var det just denna helg en blåsorkester-festival vilket innebar att hela torget var avspärrat på diverse sätt och det var omöjligt att se bra eller få bra bilder. Vi fick dock se "kefir-tornen" vilket ju var kul. Vi passade även på att smaka på en rysk marknadsfavorit, brända kastanjer. Man skalade dem och inuti fanns en valnötsliknande kärna som smakade mjuk sötpotatis.

Sen åkte fortsatte vi runt i bussen ett tag innan vi stannade vid en park för att se ett stort kloster (som också byggdes om). Fast ordet kloster kan vara att ta i, då de kvinnor som fanns där hade blivit "inlämnade" av sina män för att de ville gifta om sig, och som kvinna var man då körd och fick bli nunna. Säkerheten var också stor, 200 vakter fanns det för att vakta nunnorna. Klostret var fortfarande öppet, det framgick dock inte om nunnorna fortfarande var inlämnade.

Efter detta åkte vi upp på en höjd i utkanten av staden, vid Moskvas universitet, där man kunde se över hela staden vilket var fantastiskt. Där kunde man verkligen se hur gammalt möter nytt då det mitt i den slitna staden med gamla pråliga höga kyrkor fanns en skyline i glas och betong.

Moskva är en spännande stad just eftersom det är så mycket nytt blandat med gammalt. Den mesta arkitekturen är gammal och vacker mitt i stan, men mitt i allt finns även fallfärdiga lägenhetshus som ser ut som pundare gått loss på dem. Det är mycket slitet överallt men med försök att glamma till det, som att försöka få plywood att se ut som marmor genom att måla den. Folk är fattiga men alla kör nya bilar oavsett.

Efter utsikten bar det av till lunch. Vi åt på en bulgarisk restaurang som serverade rysk mat i en mongoliskt inredd sal. Först fick vi sallad, återigen extremt stort skurna bitar. Därefter någon slags soppa med enbart sönderkokta saker i, bland annat någon typ av köttbullar med fettklumpar i. Sedan bjöds det på en kycklinggryta med ris och slutligen pannkaka till efterrätt.

Efter denna kulinariska lunch åkte vi till Kreml. Maktborgarnas borg. Min dröm: få dricka te med Putin!
Tyvärr blev det inget te med Putin, men däremot en lång tur på livrustkammaren och i 2 av Kremls katedraler, titta på Putins helikopterplatta och på en park och lite annat. Livrustkammaren var riktigt häftig då den innehöll allt från kröningsklänningar och storslagna droskor till 18 kilo tunga fat i rent guld. Katedralerna var precis så mycket over the top som man tänker sig att en rysk katedral ska vara. Tyvärr var det förbjudet att fotografera på livrustkammaren och i katedralerna, man fick bara fota utomhus. Total tid på Kreml: 5 timmar. Redan efter 2 timmar hade jag blivit så pass sjuk att jag var tvungen att sätta mig och vila på varenda stol som fanns. Jag hostade, snorade och var allmänt svag och lidande. Det var därför något av en befrielse när vi lämnade Kreml.

Mycket hungriga och trötta i fötterna så gick vi till middagsrestaurangen. Denna gång en ungersk restaurang. Här var maten mycket god:  potatissallad till förrätt, en specialitet med kyckling, svamp och ost serverat med potatis till varmrätt och höjdpunkten: körsbärspaj till efterrätt! Rättelse: höjdpunkten var att alla de anställda flertalet gånger under kvällen kom utspringandes med instrument och började sjunga och spela.

När middagen var över åkte vi till en promenadgata där man kunde titta i diverse butiker och framförallt bunkra mat inför den stundande långa tågresan. Vi köpte massa vatten, massa nudlar och massa godis.
Jag passade även på att köpa en episk mugg i en turistbutik, Putin as 007. Jag känner att den här muggen kommer bli min favorit i många år framöver.

Klockan närmade sig sedan tågtid, och vi åkte till tågstationen. Kvart i tolv på kvällen avgick tåget och vi började göra oss tillrätta i den trånga kupén, stuva bagage och mat så gott det gick och bädda.

Vi avslutade med en liten fest med rysk björnvodka innan vi däckade efter den långa dagen. Speciellt jag däckade, riktigt sjuk och nästan utan röst.

Guiden berättar:

• 12 miljoner bor i Moskva.
  • 70 mil till st Petersburg
  • Dagsbefolkning är nästan 15 mil pga många inresande dagsarbetare
  • Det finns en 10 mil lång ringväg runt Moskva
  • Befolkningsmässigt Europas största stad
  • Grundandes 1147
  • De byggde en kanal som förenade Moskva med 5 hav.
  • Många har sommarhus utanför Moskva och strävar efter frisk luft då luften inne i Moskva är ganska giftig. De flesta åker ut från Moskva på helgen
  • 4 miljoner bilar finns plus de som kommer in dagligen
  • Napoleon var i Moskva 35 dagar. Befolkningen satte själva 2/3 av Moskva i brand för att de inte ville at hans soldater skulle bo i deras hus.
  • Pensionen är i snitt 15-16 000 rubel i månaden.