Transsibiriska järnvägen dag 6

Dag 6, onsdag 16:e september

Vi ställde klockan på 01:30 Moskvatid, vilket motsvarar 06:30 i Irkutsk. Det var ett himla sjä att hålla reda på vilket klockslag tåget stannde i de olika städerna och man fick räkna om både 5 och 6 gånger.

När vi klev av tåget i Irkutsk mötte en guide oss och förde oss till den buss som skulle ta oss runt staden på förmiddagen.

Vi åkte sedan först till hotellet där vi åt frukost på ett brevidliggande café. Det roliga här var att det de hade på menyn inte fanns i verkligheten utan man fick välja mellan 2 saker som inte ens fanns i menyn.

Sedan åkte vi till en kyrka med ett torg där "den eviga flamman" brann för att hedra offren från 2:a världskriget. Sedan promenerade vi till floden och ett monument, sen till en till kyrka som vi gick in i. Där var det magiskt för de hade en katolsk mässa precis då och en kör sjöng så man rös. Jag köpte ett ljus och tände för Vasara.

Sen klev vi åter på bussen och åkte till ett munkkloster som vi också gick in i. Väldigt mycket kyrkor tänkte vi, men efter att ha sett staden i detalj efter denna rundtur kunde vi konstatera att det i princip bara finns kyrkor att besöka i denna lilla stad.

Efter klostret var det dags för lunch, denna gång på en Uzbekistansk restaurang. Det serverades, återigen, sallad, sen soppa, följt av kycklinggryta med ris och paj till efterrätt.

Sedan blev vi avsläppta vid hotellet och checkade in. Dock var städningen sen så vi fick sitta och vänta i en timme innan vi kunde komma in i rummen.

Duschen som följde var bland de bästa duscharna EVER. Efter tre dygn i en tågkupén ville man bara skrubba sig.

Vi gick sen ut och åt middag på "the grill" som rekommenderades på turistkartan, och det visade sig vara den bästa maten vi ätit på länge. Jag åt grillad kyckling, Sven en hamburgare och Anna och Christoffer varsin biff.

Att säga att vi däckade när vi kom tillbaka till hotellet är helt korrekt.

Guiden berättar:

• Isen är hård på vintern, men floden som går till Bajkalsjön och havet fryser aldrig någonsin över.
  • Staden är 350 år gammal
  • Staden har 600 000 invånare + 150 000 studenter över läsåren
  • Det finns otroligt många k-märkta trähus som ständigt råkar ut för anlagda bränder då folk vill åt den dyrbara marken de står på.