Alaska kryssning dag 1 - lördag 11 augusti

Incheckning och säkerhetskontroll avklarad köpte vi lite frukost och korsordstidningar och begav oss sedan till gaten. 06:15 lyfte planet mot Frankfurt där vi utan någon längre väntan flög vidare mot resans första stopp; Seattle.

Av någon anledning var just denna 10 timmars flygning oändligt lång för mig. Jag är ju van att flyga betydligt längre men idag ville varken hjärnan eller kroppen, och rumpan domnande efter 30 minuter. Sjukt hungriga var vi också, då maten som serverades som vanligt var ungefär en tredjedel av en normal portion för oss. Som tur var räddade mamma oss genom att leverera extra mat från business class där hon och moster reste.

När vi äntligen landade var vi rejält trötta allihopa, trots att vi lyckats sova några timmar på planet. Vi lyckades ta oss förbi border control på lite över en timme och blev sedan upphämtade av vår chaufför som tog oss till vårt hotell mitt i smeten av down town Seattle, Sheraton.

Vi checkade in direkt och lämnade väskorna på rummet och fräschade till oss så gott det gick, innan vi gick ut för att upptäcka staden.

Redan vid första anblicken var vi alla förälskade, vilken trevlig, ren och händelserik stad! Vi började med att äta en välbehövlig måltid på en italiensk restaurang som  vi kände igen namnet  på från trip advise, som lägligt låg ett par hundra meter från hotellet. Jag åt en av de godaste pastarätter jag någonsin ätit, tortelloni med butternut squash, bränt smör och sage. Herregud vad gott det var, våra högsta rekommendationer till denna restaurang.

Vi tog sedan en lång promenad där vi bara strövade runt på gatorna. Vi upptäckte sedan rälsen för stadens monorail och bestämde oss för att följa spåret till närmaste station. Det visade sig vara the space Needle, vilket var just en av de platser som vi ville se. Vi bestämde oss sedan för att ta en tur på monorailen i tron om att den skulle gå en rundtur runt staden. Detta kunde inte varit mer fel; det finns nämligen bara 2 stationer och resan mellan dessa tar bara 2 minuter! Vi åkte fram och tillbaka och fram igen och det visade sig att den andra stationen låg nära hotellet.

Vid det här laget var vi alla som zombies och klarade inte av mer då vi varit i farten sisådär ett dygn. Vi gick hem till hotellet där både jag och Dave däckade som klubbade sälar och sov i 11 timmar, till klockan 06 följande morgon.

Comments

Popular posts from this blog