Alaska kryssning dag 5 - onsdag 15 augusti

Vi började dagen med en Frukostbuffé uppe på garden café. Allt mellan himmel och jord fanns att äta, men då jag inte är ett fan av frukost höll jag mig till den svenska modellen med lite yoghurt och frukt.

Direkt efter lunch anlände skeppet till piren på ön Icy Strait Point. Detta var resans första stopp och därmed var det dags för våra första äventyr som vi bokat. Det har funnits en uppsjö av saker att göra på samtliga landgångar, och här hade vi valt att åka på whale watching och därefter en tur på världens längsta zipline.

Vi blev inte besvikna på någon av dessa aktiviteter, tvärt om. Whale watching var helt otroligt, vi såg en hel grupp av valar, den närmsta enbart ett tjugotal meter från båten. De visade stjärtarna så att vi fick den klassiska stjärtbilden, en stack upp fenorna och slog hårt i vattenytan, och en visade till och med ett högt lekfullt hopp.

Sedan var det dags för zipline. 400 meter hög, 1,7 km lång, med en hastighet på105 km i timmen och en längd på 90 sekunder så kan man ju förstå att jag var lite nervös. Vi åkte en buss upp i bergen, uppåt och uppåt, sedan lite mer uppått. I 40 minuter satt vi i den där förbannade bussen och åkte uppåt! Mina nerver hann därmed bli ännu mer spända och när vi väl anlände till toppen av berget och såg ner över kanten... Oj.

Det värsta var nog att stå och köa och vänta på att få sätta sig i selen, och därefter bli medräknad tills de släppte ner oss. Men när vi väl var släppta så försvann alla nerver och istället infann sig en ordentlig adrenalinkick. Det gick så fort att tråden under oss knappt gick att urskilja, vinden blåste så starkt att ögonen tårades och tårarna skvätte, och suset från farten i öronen var förlamande. Det var bland det häftigaste jag gjort någonsin! När vi kom ner så bjöds det på en riktigt stark drink, och ytterst glada i hågen gick vi ut på stan.

För att lugna nerverna ytterligare tog vi en liten promenad i den vackra skogen på våg väg till stadens lilla huvudstråk.

Hög tid för lunch så satte vi oss på en krabbrestaurant och blev serverade den mest fantastiska Alaskan king crab. Direkt från havet, snabbt tillagad och sedan rakt ner på tallriken. Jag har aldrig upplevt krabba på denna nivå, det går inte att jämföra med någon krabba hemma.

Sedan gick vi runt i den ytterst lilla staden och tittade på deras butiken, där de fokuserade stort på varor tillverkade av ursprungsbefolkningen på ön som fortfarande är i stor majoritet. Jag köpte dock inget av deras saker utan investerade i ett par pyjamasbyxor med söta djur på...

Efter denna heldag på land gick vi åter ombord och  åt middag på Chin chin då mamma ville ha det fried rice some jag och Dave åt till lunch igår.

Kvällens show var stand up comedy av Carl strong. Han är en stor bullrig amerikan som låter väldigt mycket och han hade en del roliga skämt, men de som skrattade mest var de äldre amerikanarna i publiken.

Comments

Popular posts from this blog