Paris dag 1

Uppstigning 04:30. Inte så plågsamt som det låter denna gång - säkert för att det är så ljust så tidigt.

Morgonen började dock sådär då våran bokade taxi åkte till Lidingövägen istället för Lidköpingsvägen, Vi fick alltså försöka få hit en annan samtidigt som vi var väldigt tacksamma över min tidspessimism som gett oss en timmes extra tid 'ifall av oförutsedda händelser'... Precis som denna.

På flyget "sov" jag, och ville slå mig själv som inte tagit med min nackkudde. Jag tänkte att den var onödig att då det är en så kort resa etc... Men jag blev plågsamt påmind om att varken jag eller min nacke är 18 längre, och jag kan inte länge sova med nacken som hängd gubbe.

När vi kom fram till Charles du Gaulle var det varmt och skönt och solen sken. Det är verkligen en konstig flygplats, där alla terminaler är separata helt runda betongbygnader, och har rulltrappor som går över den öppna mitten av cirklarna. Verkligen över ett öppet gap. Övrigt fashinerande saker var platta rulltrappor som åkte upp och ner i backar, som en bergochdalbana.

Vi var så imponerade över den maskin som talade om exakt vilken buss vi skulle ta, när var och hur. Sedan insåg vi att detta är frankrike: Först hittade vi inte bussen då den givetvis inte gick ifrån den plats som var skyltat med 'Bussar'. När vi väl hittat den och den väl kom, krävdes det kontanter för att köpa biljett. Vi spenderade 20 minuter med att hitta en bankomat, för att sedan vänta på bussen igen i 20 min - och då gick den inte dit det sa på bussens skylt eller inne i busskuren. Här gav vi upp, vår dyrbara Paristis tickade!

Vi hittade två svenskar som vi slog följe med, och försökte istället ta tåget in till Paris. Kön till att köpa biljetter var för lång, ca 100 meter. Så vi gick ut, dealade med taxiförare om pris och delade en taxi till deras hotell. Helt seriöst så trodde jag att vi skulle dö, helt galen förare i en ännu mer galen trafik. Det var verkligen störst går först, gasa så hårt du kan, chicken race med andra, köa mitt i korsningar för vem bryr sig om att det är rött ljus?

Svettiga och tacksamma för livet kom vi tillslut fram. Vi sa hejdå till våra taxivänner och började promenerade från deras hotell med väskorna till en restaurang som Dave trodde han varit på tidigare och velat går tillbaka till. Tyvärr var det fel när vi väl kom fram - men vi åt där ändå och det var riktigt gott!

Vi promenerade sedan vidare till vårt hotell, ca 30 min. Det var verkligen knäppa butiker överallt, inga dubbletter eller kedjor utan allt är unikt och mycket konstigt. Tex fanns det en butik som enbart sålde Babuschadockor. Fråga mig inte hur den går runt i Paris? Allt verkar också vara indelat i kvarter, vi körde genom arab distriktet, sen ett indiskt distrikt, och sen promenerade vi genom afrikanska distriktet.

Vi checkade in på vad som visade sig vara ett pyttelitet rum, och gick sen direkt ut på stan för att utforska.

Vi hamnar på les Halles och gick in i den fantastiska kyrkan Église Saint-Eustache.

Sen promenerade vi vidare över Pont Neuf till ön där Notre Dame står. Allt var avstängt, och det var poliser och branmän överallt. Vi lyckades ta oss till Brasserie Les Deux Palais där vi drack vin, mitt emot sainte Chapelle. Gud vilket gott vin - det hette pigmentum och jag hoppas att jag kan få tag i det i Sverige.

Vi gick sedan vidare över seine igen och längst floden där vi kunde se Notre Dame. Det var verkligen mycket som var förstört!

Sen promenad vi hela vägen hem med sjukt trötta fötter. Vi köpte frukt på vägen som vi åt på rummet innan vi däckade.